ポルシェ911に搭載された乗用車・世界初の7速MTについてサプライヤーであるZFからリリースが出ていました。
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RRレイアウトの911用ですから、このカットモデルの画像でいうとエンジンは右側。エンジン出力がミッションに入り、減速されてエンジン側のデファレンシャルに戻ってくるというレイアウトは従来通りで、これはスバルのFFでも同じような位置関係にはなる水平対向エンジンのデフォルト。


リリースの気になる部分を抜粋と太字で。

And ZF's 7-speed manual transmission (7MT) contributes to this success: It was designed based on the 7-speed dual clutch transmission (7DT) - which is also manufactured for Porsche - and offers excellent shifting comfort and sportive shifting forces. For this reason, the new 911 reaches its top speed already in the sixth gear. The seventh gear, however, has a high gearing and helps to save fuel. Also the high efficiency and the optimized weight of the 7MT contribute to fuel efficiency. Furthermore, it is equipped as a standard with an automatic start-stop system.

Since the 7-speed dual clutch transmission has a modular construction system, the 7-speed manual transmission could be designed with a lot of identical parts. However, there was one special challenge to tackle: At the dual clutch transmission, the gears are arranged differently compared to a standard H-type shift system, due to the differing concept. For this reason, ZF developed converted shifting actuators for the manual variant of the transmission. Like this, the classical H-type shift pattern could also be implemented with the dual clutch gearsets. At the same time, a patented system avoids incorrect gearshifts: The seventh gear, for instance, can only be engaged directly following the fifth or sixth gear.

7速MTの基本設計は7速DCTというのは意外というか、結局のところ市場ニーズがDCTにあるので、そちらがベースになるのは合理的。ただDCTとして設計するということは3軸以上になるわけで、MTとして設計するよりは重くなってしまうはずですが、それは致し方ないというわけでしょうか。


で、DCTの設計を基本としていることからギアセットの配置がHパターンには合わないそうで、そのつじつま合わせに「シフティング・アクチュエータ」を備えているというのが第二の注目点。

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この明るく残してある部分が、「シフティング・アクチュエータ」だとすると、たしかに上下のセレクターレールを切り替えているように見えますが、だとすると、特定のポイントだけシフト操作のレスポンスやらフィーリングに難有りとなりそうなものですが、さて?

ところで、どこに8つのギアセットがあるのか、わかりますでしょうか? 自分は7つしか見つけられません(苦笑)