ニュルブルクリンク北コースにて7.37.47をレコードしたシボレー・カマロZ28について、その速さを生み出しているメカニズムのひとつ「空力」についてのPRが出ておりますが、その画像がなぜかココロをわし掴み。
その効果はといえば、フロントスポイラーはダウンフォースを生むもので、リアスポイラーはガーニーフラップの追加によりリフトを押さえ込み、ボンネットフードからエンジンルームの空気を抜くことで同じくリフトを押さえ込むというのが大筋でしょうか。
そうした空力デバイスの効果はもちろんですが、それぞれの効果を切り分けて可視化したような表現、そのわかりやすさが個人的に刺さる萌えポイントなのでありますが、同意していただけますでしょうか(汗)
リリースから一部抜粋。絵柄は、上からフロントスポイラー、ウィッカービル(ガーニーフラップ)付きリアスポイラー、ボンネットフードの効果を示すものであります。山本晋也 【Yamamotosinya】@Ysplanning
2014 Chevrolet Camaro Z/28 is Designed for Downforce http://t.co/Deipi03JfL
2013/11/29 15:29:13
1. Front splitter
The Z/28’s front splitter is a large aero panel that provides downforce at the front of the car, enhancing cornering capability and high-speed stability. It is designed to withstand 250 pounds of downforce at its tip and is matched with an aero closeout panel under the front of the engine compartment that also enhances aero characteristics – along with molded-in aero features forward of the front wheels.
2. Rear spoiler with ‘wickerbill’
At the outset of development, the aerodynamic coefficient of drag goal was achieved with original Camaro SS content and an accessory rear spoiler, but to meet the downforce requirements for Z/28, the rear spoiler was modified with a “wickerbill” – a small, vertical tab at the edge of the spoiler. Although an aesthetically minor change, it adds approximately 28 counts of drag, improving rear lift performance by 70 counts. That allows the Z/28 to handle turns at higher speeds and delivers greater overall high-speed stability.
3. Hood extractor vent
A functional carbon fiber hood extractor provides increased engine cooling by allowing hot air an exit route, but also plays an important in the car’s aero performance. It provides a path for air channeled through the grille to exit out the hood and over the car. Without the vent, the air would be pushed out the bottom of the engine compartment, which could generate lift. The design is similar to the extractor featured on the Camaro ZL1.
その効果はといえば、フロントスポイラーはダウンフォースを生むもので、リアスポイラーはガーニーフラップの追加によりリフトを押さえ込み、ボンネットフードからエンジンルームの空気を抜くことで同じくリフトを押さえ込むというのが大筋でしょうか。
そうした空力デバイスの効果はもちろんですが、それぞれの効果を切り分けて可視化したような表現、そのわかりやすさが個人的に刺さる萌えポイントなのでありますが、同意していただけますでしょうか(汗)